Sunday, March 13, 2011

Sebuah Sekolah di Mauritania

Saya ada seorang teman yang bekerja sebagai seorang guru di pendalaman sabah. Beliau kerap bercerita lepas pukul 2 elektrik tak ada. Kalau nak mandi kena tungu tangki air dipenuhi air hujan. Ini semuanya berlaku di Pegalungan Sabah. Bagi aku cerita dia ini dah dikira sadis. Sebagai orang bandar aku tak boleh survive tanpa bekalan eletrik dan bekalan air. Gila tabah cikgu kita seorang ni

Tapi seteruk-teruk keadaan sekolah di pendalaman at least tak sesadis seperti sekolah di Mauritania. Dibawah ialah sebuah sekolah di negara Afrika Utara ini. Sekolah yang sudah wujud lebih kurang 20 tahun langsung tak ada dinding!

Gurunya pula dah uzur dan ada yang kurang upaya. Walaupun sekolah ini dhaif gila babi si guru tak kenal lelah. Segala perbelanjaan sekolah ditanggung sendiri oleh beliau. Tabah sial. Gambar dibawah ialah ekslusif dari kawan aku yang sekarang bekerja di Mauritania bersama syarikat Petronas. Gambar diambil semasa mereka memberikan bantuan berupa makanan dan kewangan kepada sekolah yang diusahakan wanita tua muslim ini.



Say hello to Harni Lai, my friend who allowed me to post these pics here

Dah insaf belum? Syukur dengan sekolah korang? I know I am. Btw entry ni banyak gambar. Sila klik link bewarna purple dibawah untuk entry sepenuhnya

Ini ialah "bangunan" sekolah yang super dhaif macam rumah alien dalam filem District 9



Sekolah kebangssan Sri Kanvas No Albab




Cikgu sekolah berbaju biru dan anak beliau yang lumpuh mengajar anak anak Mauritania




Berbumbung kain berdinding angin. SO SAD LIAO




Masa depan Mauritania bermula disini. Gambar bawah pantry sekolah yang sukar aku nak explain kedhaifannya





Terima kasih kepada Harni Farihah Lai untk these sobering pictures. Thanks babe

Sumber : Serious

2 comments:

  1. boleh saya tahu mouritania di kawasan mana yer?saya inchallah akan ke sana,dan skearang saaya sedang menuntut di universiti di morocco,sebelah mouritania..saya akan ke sana untuk mengisi masa lapang musim panas dengan belajar,kalau dapat cntct dengan orang malaysia di sana(mouritania) lg baik..

    ReplyDelete